Kontakt oss Ledige stillinger Min side

Ringerike interkommunale legevakt

Ta kontakt med legevakten før du reiser dit og her kan du lese mer om legevaktens funksjoner.

Har du noen gang sittet på legevakten og ergret deg over den lange ventetiden? Hvert år hjelper legevakten mange tusen mennesker med akutte sykdommer og skader. Visste du at du kan være med å redusere ventetiden hos legevakten?

 

Ikke en erstatning for fastlegen

– Det kan være fristende å ta kontakt med legevakten dersom det er lang ventetid hos fastlegen, men vi på legevakten er ikke et forlenget fastlegekontor. Trenger du legehjelp, så ring fastlegen din i fastlegens åpningstid, sier Kine Mauseth, avdelingsleder ved Ringerike interkommunale legevakt.

I fjor håndterte legevaktsentralen hele 85 600 samtaler– det betyr i snitt over 230 samtaler hver eneste dag. Når mange ringer samtidig, kan det dermed bli ventetid. I helger og høytider er det ofte ekstra travelt noe som gjør at køene både på telefon og venterom kan bli lange.

– Legevakten er først og fremst et tilbud for akutte situasjoner som ikke kan vente til fastlegekontoret åpner igjen, minner avdelingslederen om. – Vi er her for å hjelpe når fastlegen er stengt, og må prioritere det som haster mest, sier Mauseth. Hun poengterer også at fastleger og legevakter har forskjellige journalsystemer, slik at legevakten ikke har tilgang til fastlegens journaler om deg.

 

Ring først

Ved akutte skader, ulykker og livstruende tilstander skal man alltid ringe 113. Dersom du har spørsmål, eller lurer på om du skal dra til legevakten, så oppfordrer Mauseth innbyggere til å ringe legevakten på nummer 116 117 før de kommer.

– Det er nødvendig å ringe før du møter opp, slik at vi kan avklare riktig oppfølging og hastegrad. Dersom du møter opp uanmeldt kan det bli lenge å vente, eller du kan bli bedt om å reise hjem og kontakte fastlegen din.
Ofte kan gode råd på telefon være tilstrekkelig, forteller avdelingslederen ved Ringerike interkommunale legevakt.

 

Når bør du ringe legevakten?

Eksempler på tilstander hvor det kan være fornuftig å ta kontakt med legevakten:

· Høy feber- særlig hos barn

· Pustevansker

· Akutt sykdom eller alvorlig forverring

· Slapt og medtatt barn eller voksen

· Mistanke om komplikasjoner i svangerskap

· Kuttskader som må sys

· Mistanke om brudd

 

Eksempler på alvorlig psykisk sykdom som det er aktuelt å ta kontakt med legevakten:

· Alvorlig depresjon (depresjon som gir et betydelig funksjonsfall og påvirker mer enn kun sinnsstemning over tid)

· Selvmordsfare

· Psykose (hallusinasjoner/vrangforestillinger)

· Akutt forvirring

 

Hva legevakten ikke kan hjelpe med?

Kontakt alltid fastlegen om det gjelder sykemelding, fornying av resept, varige og kjente plager. Legevakten hjelper vanligvis ikke med:

· Forlengelse av sykemelding

· Legeerklæring eller helseattest

· Fornying av resepter

· Oppfølging av kroniske/langvarige sykdommer/lidelser

· Normale reaksjoner på livskriser

· Å henvise til eller purre på planlagt utredning/behandling i spesialisthelsetjenesten (gjelder ikke akutt alvorlige forverringer)

· Angstlidelser (vi anbefaler oppfølging i eksisterende hjelpetilbud)

Mer informasjon

Ringerike interkommunale legevakt er legevakt for kommunene Ringerike, Hole, Jevnaker, Flå, Krødsherad, Modum og Sigdal.

Du kan lese mer om legevakten og deres tjenester her: https://www.ringerike.kommune.no//innhold/helse/helsetjenester/legevakt/

Sist endret: 23.10.2025